• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 0 comments

A : ish, buat perangai pula dia ni.. Tak kesian langsung kat tuan dia..

B : entah, mngada-ngada.. Ada je nak buat hal..

A : entah, ada je benda tak kena..



Kawan2 tahu tak, apa yang dibualkan? Hanya tentang sebuah printer yang mengalami sedikit kerosakan.. Emm.. Mereka tahu bahawa benda itu tidak bernyawa dan tidak punya perasaan, tapi bagaimana mungkin untuk dia memahami hasrat hati tuannya itu..?

Namun, bagaimana kita.. Punya akal yang waras.. Punya kelebihan dan kebaikan.. Punya pemberian yang tidak terkira.. Punya peluang dan ruang.. Punya masa yang terluang.. Punya kesihatan dan kemampuan.. Bagaimana kita gunakannya? Bagaimana kita manfaatknnya?

Sehari-hari, banyak hal yang kita buat.. Banyak urusan yang kita selesaikan.. Banyak kerja yang perlu dilaksanakan.. Entah bagaimana Allah memandang semua tu..? Entah apa nilaian Allah untuk itu? Entah apa yang menunggu kita untuk semua perbuatan kita ini?

Kalaulah benda sekecil itu dimarahi sehendaknya. Bagaimana pula Allah di tempat kita, Dia sebagai Tuan kita, Pencipta kita? Dia empunya diri kita.. Dia empunya semua ini.. Bagaimana kita terhadap Dia.. terhadap segala pemberian Dia.. terhadap segala yang dipinjamkan pada kita?

p/s:
1. Moga Allah sentiasa sudi beri kita mngasihani dan memimpin kita menuju redhaNya..
2. Yok, fikirkn, apa yang kita nak bawa balik nanti………………!?

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!