• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 2 comments


Hasan : eh, macam kenal muka ni..

Husin : eh, Hasan, assalamu’alaikum!

Hasan : wa’alaikumussalam! sihat?

Husin : macam nilah..

Hasan : eh, bro, kenapa muka pelik ni? termenung apa sorang2 ni?

Husin : kau nampak muka aku pelik ke?

Hasan : kau fikir apa sorang2 ni?

Husin : entahlah.. senang kata, aku dah mngaji medic, dah tiga tahun dah, macam kita ni.. tiga tahun mumtaz.. tapi setiap kali aku dapat markah cemerlang ni, aku cemerlang, tapi kosong.. aku study ni, macam tak dapat apa2, ada rasa kosong kat hati ni.. kau faham tak? Rasa kosong..

Hasan : Em.. aku faham maksud kau.. macam nilah.. Husin, kau tahu tak, apa sebenarnya tanggungjawab kita?

Husin : tanggungjawab? (berfikir)

Hasan : tanggungjawab kita yang sebenar-benarnya, bukanlah dunia ni, Husin.. tapi ada suatu yang kita tak nampak, tapi kita percaya benda tu.. tujuan kita dicipta dan tujuan kita lahir kat sini.. iaitu Allah s.w.t. hidup kita untuk apa? mardhatillah, redha Allah..

Husin : mardhatillah? (berfikir)

Hasan : ok, baiklah, Husin.. sekarang, antara kau dan aku.. kita muhasabah balik diri kita, cuba kita check balik, Al-Quran kita, banyak mana kita baca.. kita check balik solah jema’ah kita.. kita check balik Subuh kita.. buat tak kita? Semua tu ialah jalan yang sangat penting untuk kita menuju matlamat kita yang utama.. Allah s.w.t. tapi kita disibukkan dengan dunia ni, sampai kita lupa Allah s.w.t.

Husin : (bisikan hati ketika bertelengku di atas sejadah) inilah titik pertama hidup aku.. kecemerlangan aku yg sebenarnya.. hidup aku yg sebenar.. kini, aku lebih mngerti kekuatan sebenar kita, umat Islam.. bukanlah hanya cemerlang dalam kuliah semata-mata, tapi sejauh mana kekuatan hubungan kita dengan Allah.. inilah sumber motivasi terbaik bagi seorang muslim.. segala yang dilakukannya hanyalah untuk Allah, Pencipta dirinya..

Diadaptasi dari sebuah video klip bertajuk
Akhirnya ku temui – Mengubah Paradigma Muslim
(Location, tak ingat.. sori.. kalau ada yg tahu, feel free to let me know.. tq)

2 Responses so far.

  1. Ni mcm video klip junior2 akak kat cairo univ :) tringat skrip ni..
    btw nice share kat sini...

  2. pandai kak Sha..
    memang dia pun.. :)
    saja buat mcm ni..
    junior kak Sha rupanya..
    baru tahu..
    btw, thanks..

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!