• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 2 comments


Nuri masih melekat di tingkap biliknya. Matanya masih tertumpu pada segala yang tak menentu.. Kerisauan dan kerinduan menyapa.. ya, risau memikirkan adanya dosa di situ.. risau lantaran manusia terlalu memandang penting ‘bahtera’, bukannya ‘destinasinya’.. biarlah mereka dengan diri mereka.. fikiran Nuri yang kebingungan tiba-tiba disapa rindu yang teramat sangat.. Nuri sangat rindukan teman-teman di sekolah menengahnya dulu.. batch yang terkenal dengan ‘hingak’.. juga gemar dipuji ukhwahnya.. walau hakikatnya masih punya kekurangan yang sedang ditampung dan dibendung.. namun, kenangan dan memori indah itu takkan mampu terpadam dari fikiran Nuri.. ya, rindu segalanya..

Dulu, Nuri takkan jumpa manusia sepelik Siti dan Noor.. takkan Nuri temui kawan yang hanya kerana pelajaran.. Nuri terasa benci.. benci dengan semua lakonan manusia.. datang kerana lebihnya.. ditinggal jauh apabila ada yang tak kena.. dulu, Nuri punya kawan yang luar biasa.. mereka takkan ditemui di tepi jalanan begini.. yang tiada ganti mahupun seirasnya.. Nuri takkan mampu milikinya lagi.. kadang2, ingin Nuri kembali memutar hari-hari itu.. Nuri ingin menikmatinya lagi.. Nuri ingin bersama teman2 selama hayat yang berbaki ini.. Nuri tak ingin kenal ‘perpisahan’ itu.. kerana berpisah dari teman sebegini menyiksa jiwa Nuri dengan rindu.. Nuri akan rindu, rindu, dan terus rindu..

Tapi Nuri sedar, semuanya itu hanya angan2 yang takkan mampu jadi kenyataan.. bicara yang akan sentiasa kosong.. impian yang sangat jauh dicapai tangan.. mungkin kan hanya kekal sebagai mainan fikiran.. Nuri akan terus bermain rindu.. bermain dengan memori dan filem kenangan yang kan sentiasa berputar dan kembali berputar.. Hari ini, saat ini dan ketika ini, Nuri sangat ingin teman-temannya tahu betapa Nuri rindu.. Nuri sangat rindu.. selamanya rindu.. Nuri ingin temannya tahu kalau coretan ini ditulis khas buat teman-temannya itu.. teman yang dirindui.. semua ini hanya kerana rindu.. teramat rindu..

2 Responses so far.

  1. ijlal says:

    jazakillahu khair..syg n rindu anti jg :)..mg ukhuwah yg terbina ini benar2 di atas landasan-Nya semata2 bukannya untuk kepentingan yang lain...ameen

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!