• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 0 comments








Hampir tiap-tiap kali menjelang peperiksaan, aku akan menyesal lantaran persiapan yang tidak begitu rapi.. seakan ingin aku minta beberapa ketika lagi untuk aku selesaikan segala persiapan yang sepatutnya.. seakan ingin aku minta sehari lagi untuk semua itu.. namun, sungguh, semuanya tu hanya tinggal angan-angan apabila akutak mampu buat apa-apa..

Suatu hari, sedang sibuk membaca, hati aku tiba-tiba terdetik.. kalau ini gayanya aku untuk peperiksaan penggal atau akhir semester, bagaimana aku saat menerima tamparan dalam hidup suatu hari nanti.. saat aku nanti diuji dengan kesibukan dan ujian yang tidak pernah aku terfikir.. saat tiba giliran aku yang aku tak mampu meminta belas atau sesaat pun untuk aku bertaubat..

Ah…. Wahai diri, sedarlah, sungguh masa itu kehidupan.. yang kau takkan mampu minta pengembalian.. yang kau takkan mampu berpatah balik walau baru sesaat ia pergi.. yang kau takkan mampu bayar dengan segala kudrat atau air mata darah sekali pun.. Ya Allah, ampunkan aku! Bantulah hambaMu ini!

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!