• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 0 comments

























Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya…

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?

Quran menjawab, ”Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, ”Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta”

Surah Al-Ankabut;2-3

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab, ”Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”

Surah Al-Baqarah;216

Kita bertanya:Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab, ”Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya”

Surah Al-Baqarah;286

Kita bertanya: Kenapa kita rasa frust?

Quran menjawab, ”Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

Surah Ali Imran;139

Kita bertanya:Bagaimana harus kumenghadapinya?

Quran menjawabnya, ”Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”

Surah Al-Baqarah;45

Kita bertanya:Kepada siapa aku berharap?

Quran menjawab,”Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal”

Surah At-Taubah;129

Kita bertanya:Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?

Quran menjawab, ”Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.

Surah At-Taubah;111

Kita bertanya, Aku tak tahan!!!

Quran menjawab, ”….Tiada berputus asa dari rahmat Tuhan-Nya, kecuali orang yang sesat.”

Surah Al-Hijr;56

Kita bertanya:Sampai bila aku akan merana begini?

Quran menjawab,”Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”

Surah Al-Insyirah;5-6

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!