• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by gen13's peers - - 2 comments

Ahmad : aku sangat rindukan sahabat kita, Abdullah.

Abu : aku juga begitu. Lama tak dengar khabarnya.

Ahmad : kamu tahu kenapa?

Abu : tak, taktau. Apa kata kalau kita pergi ziarah dia? Dengan tu, takdalah kita risau ttgnya lagi.

Ahmad : tapi dia tinggal di tempat yang sangat jauh. Perjalanan ke sana memakan masa hampir sehari.

Abu : tapi aku risaukannya.

Ahmad : apa kata kalau kita tunggu saja berita ttg dia, atau mungkin dia akan datang ziarah kita.

Abu : em..takkan aku sanggup tunggu selama tu. Aku akan pergi ziarah dia, insyaAllah.

Monolog Abu : em.. ini perjalanan yang sangat panjang dan sukar.. tapi aku tetap akan menanggungnya.. agar Allah menganjarinya dengan pahala dariNya..

Tiba-tiba, muncul seorang malaikat yang menyerupai pemuda, datang menyapanya.

Pmuda : Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Abu : wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

Pmuda : kamu hendak ke mana ni, wahai pemuda budiman?

Abu : aku cuma mahu menziarahi kawanku di kampung ni.

Pmuda : adakah dia ada harta untuk kamu?

Abu : tidak, tidak sama sekali.

Pmuda : atau dia punya kebaikan yang kamu perlukan darinya?

Abu : tidak, tidak sama sekali.

Pmuda : jadi, kenapa kamu menziarahinya, sedangkan kamu dari tempat yang sangat jauh?

Abu : sesungguhnya aku menziarahinya kerana aku mencintainya kerana Allah.

Pmuda : sesungguhnya, aku utusan dari Allah, yang datang untuk memberitahu bahawa Allah juga mencintai kamu seperti mana kamu mencintai saudara kamu itu.

Abu : Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Sumber: sebuah video klip yang bersumberkan hadits, Insya-Allah. Wallahu 'alam.

2 Responses so far.

  1. masitah says:

    wahhhh...
    sedihnya..xdpt jd mcm ahmad..
    bestnye ahmad..
    hrap dpt buat mcm tu..insya Allah..

  2. insyaAllah..
    moga Allah bantu..

Rintihan Hamba

Ya Allah, kami tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab yang Kau amanahkan kepada kami, melainkan dengan bantuanMu. Oleh itu, bantulah kami untuk melaksanakannya!

Ya Allah, kami tidak mampu memelihara diri kami dari terjerumus ke dalam kemaksiatan kepadaMu, melainkan dengan pemeliharaanMu. Oleh itu, peliharalah diri kami dari keterjerumusan itu!

Ya Allah, bantulah kami untuk benar-benar menjadi HAMBA-Mu!